Ensimmäiset kuvat täysin uudesta Suzuki Jimnystä

Legendaarinen Suzuki Jimny siirtyy uuteen sukupolveen kunnioitettavassa kahdenkymmenen vuoden iässä. Tärkeät asiat säilyvät ennallaan, Jimny on jatkossakin aito maasturi, jossa on erillinen tikapuurunko ja alennusvaihde.

Jimnyn juuret ulottuvat vuoteen 1970, jolloin Suzuki esitteli ensimmäisenä autonvalmistajana nelivetoisen maasturin japanilaiseen kei-luokkaan. Auto nousi nopeasti suureen suosioon työkseen kätevää pientä maasturia tarvitsevien keskuudessa sekä lisäksi aivan tavallisten autonkäyttäjien keskuudessa.

Vuonna 1981 esiteltiin Jimnyn toinen sukupolvi, jolloin auton muodot muuttuivat kulmikkaiksi ja siitä esiteltiin kookkaampi malli vientimarkkinoille. Tuota mallia alettiin tuoda Suomeenkin SJ410-nimisenä ja se löysi heti alusta alkaen meillä vuosittain satoja ostajia. Kevyt ja ulkomitoiltaan pieni auto yllätti kaikki etenemiskyvyllään maastossa.

Kaksikymmentä vuotta sitten esiteltiin Jimnyn kolmas sukupolvi, joka oli muodoiltaan vähän edeltäjäänsä pyöreämpi. Pidempi akseliväli toi vakautta, tiloja ja mukavuutta. Kätevään Jimnyyn tuli vaihtoehdoksi myös automaattivaihteisto.

Maaliskuun loppuun mennessä Suzuki Jimnyn kolmea sukupolvea on myyty 194 maassa 2,85 miljoonaa kappaletta ja pian ikoniksi nousseen automallin tarinaan kirjoitetaan uusi luku, kun neljäs sukupolvi esitellään.

Uuden vuosimallin 2019 Suzuki Jimnyn linjoissa on palattu menneeseen, sillä muotoilijat ovat hakeneet inspiraatiota toisen sukupolven Jimnystä. Ulkonäkö korostaa auton mainioita maasto-ominaisuuksia.

Uuden Jimnyn ostajalla on valinnanvaraa auton ulkonäön viimeistelyssä, sillä saatavilla on kolme kaksiväriyhdistelmää, joissa autossa on musta katto ja viisi muuta ulkoväriä. Sisustuksessa korostuu käytännöllisyys ja hallintalaitteiden hyvä sijoittelu. Kojelaudan keskelle on tullut muista Suzuki-malleista tuttu helppokäyttöinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö.

Suzuki Jimnyn rakenne on pääosin ennallaan eli siinä on erillinen tikapuurungolle kiinnitetty kori. Taka-akseli on jäykkä ja se on tuettu kahdella pitkittäistuella ja Panhard-tangolla. Jimnyn voimansiirrossa jatketaan nykyisellä linjalla eli siinä on kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto, kuten kunnon maasturissa pitää olla.

Lisää tietoja uudesta neljännen sukupolven Suzuki Jimnystä julkistetaan lähiaikoina.