Edistyneet turvavarusteet tuovat mielenrauhaa

Ajaminen on vielä hauskempaa, kun tiedät, että sinä ja matkustajasi ovat turvassa huippumodernien ajoa avustavien teknologioiden ansiosta. Uudessa Swiftissä niitä on runsaasti, ja ne toimivat yötä päivää, jotta pääset turvallisesti määränpäähäsi.*


Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (DSBS II)

Tutka- ja kamera-anturit havaitsevat ajoneuvoja, polkupyöriä ja jalankulkijoita suoraan tai vinosti ajoneuvon edellä. Jos törmäys vaikuttaa mahdolliselta, kuljettajaa varoitetaan ääni- ja kuvavaroituksella. Jos kuljettaja jarruttaa riittämättömällä voimalla, jarrutustehostin kytkeytyy automaattisesti päälle hidastaakseen ajoneuvoa. Ja jos törmäyksen todennäköisyys kasvaa, järjestelmä jarruttaa automaattisesti vaurioiden minimoimiseksi.


Mukautuva vakionopeudensäädin (ACC)

Mukautuva vakionopeudensäädin auttaa vähentämään kuljettajan väsymystä pitkillä matkoilla ja liikenteessä ajettaessa, ja yhdessä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän kanssa se auttaa kuljettajia noudattamaan nopeusrajoituksia. Järjestelmä mittaa millimetriaaltotutkan ja monokulaarikameran avulla etäisyyden edellä olevaan ajoneuvoon ja kiihdyttää tai hidastaa tarpeen mukaan asetetun etäisyyden ylläpitämiseksi. Jos tie edessä on vapaa, se säilyttää valitun ajonopeuden. CVT-vaihteistolla varustetuissa malleissa mukautuva vakionopeudensäädin kytkeytyy pois päältä, kun ajoneuvo pysähtyy. Manuaalivaihteisissa malleissa mukautuva vakionopeudensäädin kytkeytyy pois päältä noin 30 km/h ajonopeudella.


Kaista-avustin (LKA)

Kun mukautuva vakionopeussäädin on aktivoitu, kaista-avustin auttaa kuljettajaa säilyttämään ajoneuvon aseman keskellä kaistaa. Lisäksi, jos se havaitsee, että viereinen ajoneuvo tai rakenne, kuten väliaikainen tietyö tai muu este, on liian lähellä kuljettajan ajoneuvoa, se tarjoaa ohjausapua auttaen pitämään turvaetäisyyttä.


Aktiivinen kaistavahti (LDP)

Ajon aikana kaistavahti havainnoi kaistaviivoja. Jos ajoneuvo alkaa ajautua ulos kaistalta kuljettajan huolimattomuuden vuoksi, järjestelmä hälyttää kuljettajalle äänihälytyksellä tai ohjauspyörän tärinällä. Tarvittaessa kaistavahti tarjoaa ohjausapua auttaakseen kuljettajaa palaamaan kaistan keskelle.


Kaukovaloavustin

Kun kaukovalot ovat päällä ja ajoneuvon edessä on vastaan tulevia tai edellä ajavia ajoneuvoja tai jos autolla ajetaan hyvin valaistulla alueella, kaukovalot kytkeytyvät pois päältä.

Kaukovalot kytkeytyvät automaattisesti takaisin päälle, kun vastaantulevia tai edellä ajavia ajoneuvoja ei ole, tai kun ympäröivä alue on huonosti valaistu. Kaukovaloavustin on aktiivinen vain yli 40 km/h ajonopeuksilla.


Liikennemerkkien tunnistus (TSR)

Ajotietokoneessa näkyvät tunnistettujen liikennemerkkien kuvakkeet. Nopeusrajoituskuvakkeet vilkkuvat päälle ja pois päältä, jos sallittu nopeusrajoitus ylittyy. Lisäksi kuuluu äänihälytys, jos nopeusrajoitus ylitetään edelleen.


Kuolleen kulman valvontajärjestelmä (BSM)

Kuolleen kulman valvontajärjestelmä käyttää takapuskurissa olevia millimetriaaltotutka-antureita tunnistaakseen ajoneuvot, jotka sijaitsevat tai lähestyvät kuolleita kulmia ajoneuvon kummallakin puolella. Kun ajoneuvo havaitaan, vastaavan puolen sivupeiliin ilmestyy varoituskuvake. Jos kuljettaja kytkee suuntavilkun kyseiselle puolelle, kyseisen puolen sivupeilin kuvake vilkkuu ja varoitusäänimerkki kuuluu.


Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (RCTA)

Peruutettaessa, esim. pois pysäköintiruudusta, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä havaitsee sivuilta lähestyvät autot ja antaa äänimerkin ja ilmoituksen auton monitoiminäytöllä.


 

 

Tietoviihdejärjestelmän näytön viereen asennettu kamera tarkkailee silmien avaamista ja sulkemista sekä katseen ja kasvojen suuntaa. Jos järjestelmä havaitsee kuljettajan torkkuvan, olevan unelias tai ei keskity ajamiseen, järjestelmä antaa varoitusäänimerkin ja näyttää varoitusviestin ajotietokoneen näytöllä.


Kuljettajan valvontajärjestelmä (DMS)

Mäkilähtöavustin

Ylämäkeen liikkeelle lähtiessä, mäkilähtöavustin estää ajoneuvoa vierimästä taaksepäin noin kahden sekunnin ajan, jolloin kuljettajalla on aikaa siirtää jalkansa jarrupolkimelta kaasupolkimelle.


eCall-hätäviestijärjestelmä

Järjestelmä lähettää onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikan hätäkeskukseen. Samalla avautuu puheyhteys kuljettajan ja hätäkeskuspäivystäjän välille. Näin hätäkeskus voi lähettää apua mahdollisimman pian ja tarkasti. Kuljettaja voi myös ottaa hätäkeskukseen yhteyden itse painamalla SOS-painiketta.

 

*Kameroiden ja antureiden kyky havaita esteitä, kaistoja ja liikennemerkkejä on rajoitettu. Älä luota yksin tähän järjestelmään. Aja aina turvallisesti. Ajoneuvon välinen etäisyys vaihtelee ajoneuvon nopeuden mukaan.