UUDEN NELIVETOISEN S-CROSSIN ÄLYKKÄÄT JA TALOUDELLISET HYBRIDIJÄRJESTELMÄT

 Uusi S-Cross on saatavilla joko itselataavana täyshybridinä tai 48 voltin jännitteellä toimivana kevythybridinä. Lue lisää eri hybridivaihtoehtojen toiminnasta.


ITSELATAAVA TÄYSHYBRIDI

Kevyt ja vahva hybridijärjestelmä tarjoaa sekä polttoainetaloudellista hybridi- että sähköajoa. Se koostuu 1,5-litraisesta Dualjet-moottorista, moottorigeneraattoriyksiköstä (MGU), AGS-automaattivaihteistosta ja ajoakusta. Ajoakku sijaitsee tavaratilan alla. Hybridijärjestelmä käyttää joko bensiinimoottoria, sähkömoottoria (MGU) tai molempia samaan aikaan ajo-olosuhteista riippuen polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi. Itselataava S-Cross Hybrid kulkee pelkällä sähköllä noin 80km/h nopeuteen asti. Tasaisella nopeudella ajettaessa polttomoottorilla ladataan ajoakkuun virtaa. Hidastettaessa ja jarrutettaessa syntyvä energia kerätään talteen ja ladataan ajoakkuun. Sähkömoottorin teho on 24,6 kW ja vääntömomentti 60 Nm. Itselataavan hybridivoimalinjan kokonaisteho on 85 kW (116 hv).

Hybridijärjestelmässä on valittavissa kaksi ajotilaa: Standard ja Eco. Standard-ajotilassa sähkömoottori (MGU) avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja tekee niistä ripeämpiä. Eco-ajotilassa painotetaan polttoainetaloudellisuutta. Siinä on enemmän sähköistä ajoa ja kaasupolkimen painallusta ”kevennetään” polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.

Automaattivaihteisen itselataavan hybridin polttoaineen kulutus on nelivetoisena vain 5,8 l/100km.

48V KEVYTHYBRIDI

Manuaalivaihteiset S-Crossit ovat aina kevythybrideitä. S-Crossin 48V kevythybridijärjestelmä parantaa polttoainetehokkuutta yli 15 prosentilla. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi 48 voltin jännitteellä toimivan yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto.  Sähkömoottorin teho on 10 kW ja vääntömomentti 50 Nm. Akun koko on 0,384 kWh. Hybridijärjestelmässä on seuraavat toiminnot: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus, käynnistysmoottoritoiminto, väännön täydennys ja lisäys sekä sähköinen tyhjäkäynti jarrutusenergian talteenotto, 

Väännön täydennys

Kaasupoljinta painettaessa polttomoottorin toiminnassa on aina viivettä, mutta sähkömoottorissa ei ole käytännössä viivettä. Hybridijärjestelmän sähkömoottori täydentää vääntöä silloin, kun polttomoottorissa on viivettä, parantaen moottorin vastetta kiihdyttäessä.


Väännön lisäys

Hybridijärjestelmän sähkömoottori lisää polttomoottorin tuottamaa kokonaisvääntöä, kunnes turboahdin alkaa vaikuttaa. Tämä tekee kiihdyttämisestä sulavampaa.


Sähköinen tyhjäkäynti

Polttoainetta säästetään monipuolisesti, ja yksi tärkeimmistä on sähköinen tyhjäkäynti. Kun kytkin painetaan pohjaan alle 80 km/h nopeudessa, polttoaineensuihkutus katkeaa. Bensiinimoottori pysyy kuitenkin käynnissä sähkömoottorin avulla, joten kiihdytettäessä ei tule moottorin käynnistymisen aiheuttamaa nykäisyä.