Suzuki Ignis 4×4 Hybrid

Suomen edullisin nelivetohybridi on nyt täällä!

Suzuki Ignis-mallisarja laajenee uudella erittäin kattavasti varustellulla Hybridimallilla (Ignis 1,2 DUALJET 4WD GLX 5MT HYBRID), jossa on luokkansa paras vakiovarustelu. Ignis 4×4 Hybridissä on panostettu turvallisuuteen, sillä siinä on vakiovarusteena mm. 6 turvatyynyä, törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella (DCBS), kaistavahti ja kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä. Ignis 4×4 GLX Hybrid on Suomen edullisin hybridiauto.

Hybridijärjestelmä

Suzukin uusi hybridijärjestelmä parantaa Igniksen polttoainetehokkuutta entisestään. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto. Tämä on optimaalinen hybridijärjestelmä kompaktiin autoon, koska se parantaa polttoainetaloudellisuutta vähentämättä sisä- tai tavaratilaa. Hybridijärjestelmällä on seuraavat kolme toimintoa: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus ja käynnistysmoottoritoiminto.


Moottorin pysäytysautomatiikka
Auton pysähtyessä moottori sammutetaan, jotta polttoainetta ei kulu turhaan. Laitteiden tarvitsema virta otetaan akuista.

Käynnistysmoottoritoiminto

ISG käynnistää moottorin hiljaisesti ja tasaisesti.

Polttomoottorin sähköavustus

ISG avustaa bensiinimoottoria liikkellelähdöissä ja kiihdytyksissä polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi.

Jarrutusenergian talteenotto

Hidastettaessa ISG kehittää sähköä jarrutusenergiasta ilman polttomoottorin tehoa.

 

Luokkansa paras varustelu

Ignis Hybridissä on tilava matkustamo ja kattava vakiovarustelu, mm. automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella  (DCBS), Suzuki Smart Audio 7” kosketusnäyttö, peruutuskamera, navigointi, mäkilähtöavustin, alamäkihidastin, Grip Control -järjestelmä, avaimeton kulku ja käynnistys, led-ajovalot (lähi- ja kaukovalot), led-päiväajovalot ja 16” kevytmetallivanteet.

 

Törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella (DCBS)

Kaksi kameraa tunnistavat edessä olevat autot, jalankulkijat ja kaistaviivat aivan kuten ihmissilmä. Järjestelmä pyrkii välttämääm onnettomuudet kokonaan tai minimoimaan vahingot, joko varoittamalla tai automaattisesti jarruttamalla.

1. Varoitus
Yli 5 km/h nopeudessa järjestelmä tunnistaa edellä olevat ajoneuvot ja kolarin ollessa mahdollinen, se varoittaa kuljettajaa äänimerkeillä ja ilmoituksella monitoiminäytössä.

1. Automaattinen kevytjarrutus
Jos törmäyksen mahdollisuus kasvaa, järjestelmä jarruttaa kevyesti kuljettajan huomion herättämiseksi.

3. Jarruassistentti
Kun kuljettaja jarruttaa itse, järjestelmä kasvattaa jarrutustehoa automaattisesti.

4. Automaattinen jarrutus
Jos törmäys on väistämätön, järjestelmä jarruttaa automaattisesti välttääkseen kolarin tai vähentääkseen mahdollisia vahinkoja. Järjestelmä toimii 5–120 km/h nopeudessa.

Kaistavahti

Järjestelmä hyödyntää kamerasensoria tunnistaakseen kaistaviivat. Mikäli ajoneuvo alkaa ajautua pois kaistalta, kaistavahti varoittaa kuljettajaa merkkivalolla, ilmoituksella auton monitoiminäytöllä ja tärisyttämällä ohjauspyörää. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.

Kuljettajan virystilan valvontajärjestelmä

Järjestelmä hyödyntää samoja sensoreita kuin kaistavahti havainnoidakseen ajoneuvon asentoa ja tahatonta ajelehtimista esim. kuljettajan väsymystilan vuoksi. Onnettomuustilanteiden ehkäisemiseksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, merkkivalolla ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä, jotta kuljettaja ryhtyisi korjaavaan toimenpiteeseen. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.