PLUG-IN HYBRID -TEKNOLOGIA

Runsaasti tehoa ja minimaalinen kulutus

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta. Numerot puhuvat puolestaan, sillä bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 6,0 sekunnissa. Hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km* ja polttoaineenkulutus vastaavasti 1,0 l/100km*, mikäli auton ajoakkua ladataan.

Tehokkaat sähkömoottorit tekevät ajamisesta tasaista ja hiljaista sekä niiden suuri vääntö mahdollistaa mukavan päivittäisen ajamisen. Kun ajon aikana tarvitaan enemmän kiihtyvyyttä ja nopeutta, bensiinimoottori käynnistyy antaen lisätehoa. Näin voit nauttia mielenrauhasta pidemmillä matkoilla.

Hybridijärjestelmän suuren (18,1 kWh) ajoakun kapasiteetin ansiosta toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on jopa 75 km* WLTP-normin mukaisesti. 2,5-litran bensiinimoottori mahdollistaa pidemmätkin ajomatkat.

Hybridijärjestelmän neljä ajotilaa

Acrossissa kuljettaja voi valita neljästä ajotilasta: EV-ajotilassa käytetään aina sähkömoottoria, vaikka kaasupolkimen painaisi pohjaan ja auton huippunopeus on sähköllä ajettaessa 135 km/h. Auto EV/HV -ajotilassa pidetään EV-ajotilaa päällä mahdollisimman paljon. Kuitenkin runsaasti voimaa tarvittaessa bensiinimoottori tulee avuksi. HV-ajotilassa käytetään sähkö- ja bensiinimoottoria mahdollisimman tehokkasti kuten itselaatava hybridi. Akun lataustilassa varmistetaan, että ajoakussa on runsaasti virtaa lataamalla ajoakku polttomoottorin turvin. Se on tarpeellinen ajettaessa esimerkiksi kaupunkiin, jossa saa ajaa vain paikallisesti päästöttömillä autoilla.

2.5-litran bensiinimoottori

Sähkömoottorin rinnalla on A25A-FXS Dynamic Force -bensiinimoottori, joka pääasiassa lataa akkuja. Bensiinimoottori tuottaa 136 kilowattia tehoa ja 227 newtonmetrin vääntömomentin. Atkinson-työkierrolla toimivalla moottorilla on erittäin hyvä hyötysuhde ja korkeapuristeisena 14:1 se on erittäin taloudellinen. Moottorissa on sekä suorasuihkutus että imukanavasuihkutus ja polttoaineen syöttöä vaihdellaan kuormituksen mukaan. Akun lataamisen lisäksi bensiinimoottoria käytetään sähkömoottorin apuna, kun tarvitaan paljon tehoa esimerkiksi ohituksissa.

Ajoakun lataaminen

Tavallisesta pistorasiasta (suko) voit ladata suuren ajoakun kätevästi kotona n. 9-10 tunnissa 8A virralla. Kotilatausasemalla, mikäli sulakekoko mahdollistaa, tai julkisella latausasemalla 16A virralla ajoakku latautuu n. 5 tunnissa  (vaatii lisävarusteena saatavan Type2<=>Type2 -kaapelin). Acrossin oman laturin suurin latausteho on 3,3 kilowattia.

 

*Toimintamatka, CO2-päästöt ja polttoaineenkulutus ovat määritelty WLTP-päästömittaustavan mukaisesti.

HYVÄ TIETÄÄ LADATTAVASTA HYBRIDISTÄ:

1) Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus.

2) Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa. Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista kulutusarvoista auton käytöstä ja lataamisesta riippuen. Autoa tulee ladata viimeistään akkujen tyhjennyttyä, jotta ajoneuvon kulutus pysyy alhaisena.

3) Sähkö- ja hybridiautot sisältävät uutta teknologiaa, joka aiheuttaa niiden käyttöön ja toimintaan liittyviä rajoituksia. Näitä voivat aiheuttaa esimerkiksi suuri ajonopeus, peräkkäiset lataukset tai käyttö kuumissa tai kylmissä olosuhteissa. Rajoituksia käytetään esimerkiksi ajoneuvon tekniikan suojelemiseksi.

4) Latausteho ja -aika voivat vaihdella ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.

5) Ajovoima-akun kapasiteetti heikkenee luonnollisen kulumisen johdosta. Akun kapasiteettiin ja kestävyyteen vaikuttavat esimerkiksi käyttötapa, ikääntyminen sekä ajokilometrit. Sähköisen voimalinjan käyttöikä voi olla koko auton käyttöikää lyhyempi.

6) Auton käyttöön liittyvät suositukset, ominaisuudet ja rajoitteet on eritelty tarkemmin käyttöohjekirjassa.