Uusi Suzuki eVitara -täyssähköauto tulee myyntiin kesän 2025 aikana

  • AllGrip-e -nelivetojärjestelmä
  • 49 tai 61 kWh LFP-akku
  • Toimintamatka noin 400 km
  • Lataus DC 150 kW / AC 11 kW (3-vaihe)
  • Lämpöpumppu
  • Akun ja ohjaamon esilämmitys
  • Suzuki Connect -etähallinta
  • Vetokyky 750 kg

Suzukin täysin uusi eVitara -täyssähköauto on esitelty maailmalle Milanossa, Italiassa. Ympäri maailmaa myytävä kompakti eVitara tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena kesällä 2025. Nykyiseen Vitaraan verrattuna uutuus on kookkaampi, ja sisätilat ovat kasvaneet todella paljon reilusti venyneen akselivälin ansiosta. Kattava varustelu täyttää Suomen erityisvaatimukset sähköautolle, sillä siihen kuuluvat niin lämpöpumppu kuin akun ja sisätilojen esilämmitys.

Suomessa uusi Suzuki eVitara täydentää hienolla tavalla Suzukin mallistoa. Kaikissa meillä myytävissä Suzuki-henkilöautoissa on sähköistetty voimalinja, joten uusi eVitara sopii joukkoon mainiosti. Suomessa myytävistä Suzukeista yli 90 prosenttia on nelivetoisia, joten oli erityisen tärkeää, että myös eVitara tulee saataville nelivetoisena.

Täysin uusi muotoilu yhdistää edistyksellisyyden ja voiman

eVitaran muotoilun teemana on ”High-Tech x Adventure”. Sillä tarkoitetaan, että auton ulkonäössä yhdistyvät sähköauton tekninen edistyksellisyys ja katumaasturin vankka olemus. Suzuki eVitaran muodoissa korostuvat mustat suojalistat, suuret pyörät ja pitkä akseliväli.

Akseliväli on 2,7 metriä eli peräti 20 senttiä pidempi kuin bensiinimoottorisessa Vitarassa. Korin pituus on kasvanut yhdeksällä sentillä 4,275 metriin. Leveyttä (1,8 m) ja korkeutta (1,635 m) on kumpaakin pari kolme senttiä nykymallia enemmän. Monikäyttöisyys on parantunut entisestään, sillä takapenkissä on 160 mm pituussäätö. Selkänoja on jaettu kolmeen osaan (40:20:40), mikä auttaa pitkien esineiden kuten suksien kuljettamista, vaikka mukana on neljä matkustajaa.

Ohjaamossa jatketaan Suzukin uuden muotoilufilosofian mukaisella tyylillä. Vaakasuoran kojelaudan yläpuolella on yhtenäiseksi kokonaisuudeksi integroidut digitaalinen mittaristo ja kosketusnäyttö. Turvallisuuden tunnetta luo etumatkustajat erottava korkealle sijoitettu keskitunneli. Parhaassa varustetasossa sisustuksen kaksivärisyys luo todella ylellisen tunnelman.

Sähköautoon suunniteltu perusrakenne

Suzuki on valinnut tien, missä sähköautot tehdään täysin omalle perusrakenteelle. Kun siinä ajoakku on otettu osaksi rakennetta, on kokonaisuus saatu kevyemmäksi. Korkeajänniterakenteet on suojattu erittäin huolellisesti. Koska akseliväli on pitkä ja korin ylitykset lyhyet, on matkustajille saatu suuret sisätilat.

Litiumioniajoakun kemiallinen rakenne on rautafosfaatti, ja tarjolle tulee kaksi energiasisältöä. Pienemmän 49 kWh ajoakun kanssa sähkömoottori kehittää 106 kilowattia. Suuremman 61 kWh ajoakun kanssa sähkömoottorin teho on 128 kilowattia. Molemmissa suurin vääntömomentti on 189 newtonmetriä. 61 kWh akulla eVitaran toimintamatka on noin 400 km.

Koska suuri osa Suomessa myytävistä Suzukeista on nelivetoisia, mielenkiintoisin on suuremmalla ajoakulla varustettu nelivetoinen eVitara. Siinä on uusi elektronisesti ohjattu AllGrip-e -nelivetojärjestelmä, jossa on kaksi itsenäistä sähköakselia. Edessä olevan sähkömoottorin lisäksi takana on 48 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja niiden yhteisteho on 135 kW ja suurin vääntömomentti 300 newtonmetriä.

Järjestelmä takaa hyvän suorituskyvyn lisäksi tarkan hallittavuuden ja erinomaisen reagoinnin kuljettajan toiveisiin. Järjestelmään kuuluu Trail-ajotila, joka auttaa liikkumaan vaikeassa maastossa. Siinä jarrutetaan pidon menettänyttä pyörää ja ohjataan vääntö akselin toiselle pyörälle. Maastossa ajettaessa auttavat myös sähkökatumaasturiksi varsin suuri 180 mm maavara ja 18- tai 19-tuumaiset pyörät.

Varustelu helppokäyttöisyyttä ja turvallisuutta painottaen

Suzuki eVitaran varustelu on monelta osin kuin Suomeen suunniteltu. Siinä on vakiona energiaa säästävä lämpöpumppu, millä saadaan pidennettyä toimintamatkaa. Etenkin talvella on iloa ajoakun esilämmityksestä, millä saadaan nopeutettua latausta. Pikalatausteho on huomattavan suuri 150 kilowattia. Kolmevaihevirralla latausteho on 11 kilowattia. Myös sisätilat voi lämmittää etukäteen, mikä onnistuu myös etänä Suzuki Connect -sovelluksen avulla.

Suzukille ominaispiirteisesti eVitaran vakiovarustelu on kaikin puolin kattava, ja siinä on tärkeässä asemassa monipuoliset turvallisuutta lisäävät ja kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua.  eVitaran ennakkomyynti alkaa kesällä 2025.